Spomienky na socializmus
Home           O stránke           Kontakt           Inzercia





OBDOBIE SOCIALIZMU



SPOMIENKY NA SOCIALIZMUS

DOPRAVA




Socializmus, obdobie našej minulosti ktoré sa od nás stále viac vzďaľuje v čase. Mnohé vytvorené v tomto období tu je a ešte dlho bude, iné postupne zaniká. Dopravné prostriedky a stavebné stroje z tohoto obdobia sa pomaly ale isto strácajú z našich ciest a stavieb. Niektoré sa zachránia ako historické vozidlá, niektoré snáď ako múzejné exponáty, ale drvivá väčšina skončí vo zberných dvoroch výkupní odpadových kovov a následne bude roztavená vo vysokých peciach železiarní. Tu sú fotografie niektorých najrozšírenejších dopravných prostriedkov a stavebných strojov z obdobia keď u nás nad továrňami svietili červené hviezdy a žiaci vo školách sa učili spievať Pieseň práce a Internacionálu.

Autobus Škoda 706 RTO
Autobus Škoda 706 RTO prezývaný "uhorka" bol ešte začiatkom sedemdesiatych rokov minulého storočia najrozšírenejším autobusom u nás, jeho maximálna rýchlosť bola 75 km/h. Postupne ho nahrádzali autobusmi Karosa.



Autobus Škoda 706 RTO
Diaľkový autobus Karosa ŠD11, bol najrozšírenejším diaľkovým autobusom u nás v sedemdesiatych rokoch minulého storočia.



ČSAD - Československá automobilová doprava
ČSAD - Československá automobilová doprava, bol hlavným prevádzkovateľom cestnej osobnej a nákladnej dopravy v celej ČSSR.



Škoda 706
Škoda 706 "trambus"- cisterna, vo farbách podniku ČSAD. Obvykle sa takto vozilo mlieko.



Osobný motorový vlak oravka
Osobný motorový vlak "oravka" vchádza na železničný most cez rieku Orava v Dolnom Kubíne.



Osobný motorový vlak oravka
Osobný motorový vlak "oravka" ťahaný osobným motorovým vozňom 830 v Dolnom Kubíne zastávka. Fotografia bola vyfotografovaná v období po páde socializmu, lebo za vlády komunistov u nás bolo zakázané fotografovať železnicu a vlaky.



Osobný motorový vlak
Osobný motorový vozeň 830. Presne takto vypadali vlaky premávajúce na trati Kraľovany - Trstená. Tento je ale odfotený v Žiline a premával do Rajca. Fotografia vznikla až po páde komunizmu lebo fotografovanie železnice bolo vtedy zakázané.



Osobný motorový vlak
Osobný vozeň určený na radenie do osobných motorových vlakov. Boli oveľa pohodlnejšie než tie dnešné, nekvičali v zákrutách a dali sa v nich otvárať okná. Presne takto vypadali vozne premávajúce na trati Kraľovany - Trstená. Tento je ale odfotený v Žiline a premával do Rajca. Fotografia vznikla až po páde komunizmu lebo fotografovanie železnice bolo vtedy zakázané.



Parná lokomotíva 556
Parná lokomotíva 556 "štoker" ťahala nákladné vlaky na hlavnom ťahu aj cez Kraľovany, Ružomberok a Liptovský Mikuláš. No už v šesťdesiatych rokoch bola nahrádzaná elektrickými lokomotívami.



Elektrická lokomotíva E499
Elektrická lokomotíva E499 "bobina", ktorá ťahala za socializmu osobné vlaky a rýchliky. Typickým znakom pre lokomotívy tej doby bolo, že mali vpredu hviezdu - symbol komunizmu.



Lokomotíva T334
Lokomotíva T334 "rosnička". Táto lokomotíva slúžila na ťahanie vagónov s rudou zo železničnej stanice Párnica do OFZ Istebné. Vyfotografované na železničnej stanici v Párnici.



Praga S5T valník
Nákladný automobil Praga S5T valník "espetečka" Maximálna rýchlosť 70 km/h. Bol typickým predstaviteľom nákladnej automobilovej dopravy z obdobia socializmu. V osemdesiatych rokoch bol tento typ nahrádzaný automobilmi IFA z NDR.



Praga V3S sklápač
Nákladný automobil Praga V3S sklápač "vetrieska". Tento nákladný automobil bol určený aj do ťažkého terénu, mal trvalo poháňané všetky kolesá a prakticky prešiel takmer všade. Všimnite si že za socializmu mali nákladné automobily žlté ŠPZ.



Praga V3S
Nákladný automobil Praga V3S "vetrieska" valník s hydraulickým ramenom HR3001. Tento nákladný automobil bol určený aj do ťažkého terénu, mal trvalo poháňané všetky kolesá a prakticky takmer prešiel všade. Všimnite si že za socializmu mali nákladné automobily žlté ŠPZ.



Praga V3S autožeriav AD080
Nákladný automobil Praga V3S "vetrieska" autožeriav AD080. Maximálna nosnosť žeriavu 8000 kg. Tento nákladný automobil bol určený aj do ťažkého terénu, mal trvalo poháňané všetky kolesá a prešiel takmer všade. Všimnite si že za socializmu mali nákladné automobily žlté ŠPZ.



Praga V3S sklápač
Nákladný automobil Praga V3S "vetrieska" fekál "hovnocuc". Tento nákladný automobil bol určený aj do ťažkého terénu, mal trvalo poháňané všetky kolesá a bol schopný prejsť takmer všade.



Praga V3S sklápač
Nákladný automobil Praga V3S "vetrieska", cisterna s čerpadlom. Tento nákladný automobil bol určený aj do ťažkého terénu, mal trvalo poháňané všetky kolesá a prešiel skoro všade.



Praga V3S
Nákladný automobil Praga V3S "vetrieska" dielňa. Tento nákladný automobil bol určený aj do ťažkého terénu, mal trvalo poháňané všetky kolesá a prešiel takmer všade.



AVIA A30
Ľahký nákladný automobil AVIA A30 valník. Tento automobil sa vyrábal v Prahe na základe licencie francúzskej firmy Renault.



Škoda 1203
Dodávka Škoda 1203 valník. Tento automobil vyrábali v Trnave.



Škoda Octavia
Osobný automobil Škoda Octavia.



Škoda 1203
Osobný automobil Škoda Octavia.



Škoda Felícia
Osobný automobil - kabriolet - Škoda Felícia.



Škoda Octavia
Osobný automobil - Škoda Octavia.



Motocykel JAWA
Motocykel JAWA ešte z doby hlbokého socializmu. Tieto motorky často slúžia doteraz.



Starý traktor Zetor
Starý traktor Zetor ešte z doby hlbokého socializmu. Veľa týchto traktorov slúži doteraz.



Škoda 1000 MB
Osobný automobil - Škoda 1000 MB. To MB znamenalo Mladá Boleslav - tam sa vyrábali. Od tohoto typu škodovky začali nazývať "embéčka" alebo "embéčko"



Škoda 100
Osobný automobil - Škoda 100. Aj toto auto prezývali "embéčka", taktiež sa vyrábalo v meste Mladá Boleslav. Všimnite si ŠPZ, nebolo toľko aút ako dnes, takže pre celú Oravu stačilo DK. Až ku konci obdobia socializmu sa objavilo DKB. V súčasnosti máme pre Oravu DK, NO a TS.



Škoda 100
Osobný automobil - Škoda 100. Aj tento automobil prezývali "embéčka", taktiež sa vyrábalo v meste Mladá Boleslav.



Škoda 120
Osobný automobil - Škoda 120.



GAZ Volga M21
Osobný automobil - GAZ Volga M21. Automobil určený pre riaditeľov menších podnikov, predsedov JRD, tajomníkov KSČ, a podobne.



Tatra T603-2
Osobný automobil - Tatra T603-2. Tento automobil je svedectvom o tom, že ani za socializmu si neboli všetci ľudia rovní. Tento automobil sa bežným občanom nepredával. Bol určený pre riaditeľov podnikov, predsedov MNV a ONV, pre predstaviteľov a funkcionárov KSČ a vlády. Často sme ho mohli vidieť stáť pripravené na jazdu pred nejakým podnikom ako čaká na riaditeľa - tak ako na tejto fotografii. Riaditelia alebo funkcionári tieto autá nešoférovali, mali svojich šoférov.



Škoda 706 RTHP CAS 25
Hasičský automobil - Škoda 706 RTHP CAS 25.



TATRA T138 CAS32
Hasičský automobil - TATRA T138 CAS32.



TATRA T148 CAS32
Hasičský automobil - TATRA T148 CAS32.



LIAZ Škoda 706 valnik
Nákladný automobil - LIAZ Škoda 706 valnik. Tento automobil sa vyrábal v Liberci, LIAZ - Liberecké automobilové závody. Maximálna rýchlosť automobilu 80 km/h.



LIAZ Škoda 706 MTS24 sklapac
Nákladný automobil - LIAZ Škoda 706 MTS24 sklápač. Tento automobil sa vyrábal v Liberci, LIAZ - Liberecké automobilové závody. Pohotovostná hmotnosť automobilu 7200 kg, Užitočná hmotnosť 8800 kg, Maximálna rýchlosť 70 km/h.



LIAZ Škoda 706 MTS24 sklapac
Nákladný automobil - LIAZ Škoda 706 MTS24 sklapac. Tento automobil sa vyrábal v Liberci, LIAZ - Liberecké automobilové závody. Pohotovostná hmotnosť automobilu 7200 kg, Užitočná hmotnosť 8800 kg, Maximálna rýchlosť 70 km/h.



LIAZ Škoda 706 MTS24 sklapac
Nákladný automobil - LIAZ Škoda 706 MTS24 sklapac. Tento automobil sa vyrábal v Liberci, LIAZ - Liberecké automobilové závody. Pohotovostná hmotnosť automobilu 7200 kg, Užitočná hmotnosť 8800 kg, Maximálna rýchlosť 70 km/h.



Posýpač s pluhom - LIAZ Škoda 706 MTS24
Posýpač s pluhom - LIAZ Škoda 706 MTS24. Nadstavba posýpača sa montovala po odobratí sklápacej korby. Tento automobil sa vyrábal v Liberci, LIAZ - Liberecké automobilové závody.



Nakladač UN 050
Nakladač UN 050. Vyrábali ho Podpolianské strojárne Detva. Hmotnosť nakladača 7340 kg.

LIAZ 100 s prívesom
Kamión - LIAZ 100 s prívesom. Tento automobil sa vyrábal v Liberci, LIAZ - Liberecké automobilové závody.



LIAZ 100 so sklápacím návesom
LIAZ 100 so sklápacím návesom, pri vysýpaní asaltu do finišéra. LIAZ - Liberecké automobilové závody.



TATRA T138
TATRA T138. Výrobca - TATRA národný podnik, Kopřivnice.



TATRA T138 S3 - trojstranný sklápač
TATRA T138 S3 - trojstranný sklápač. Rok výroby 1959 - 1972. Výrobca - TATRA národný podnik, Kopřivnice. Nákladný automobil mal 8 valcový vzduchom chladený motor s objemom 11762cm3, výkon 132,5kW - 180 koní pri 2000 ot/min. Maximálna rýchlosť 70 km/h. Spotreba 31 litrov nafty na 100 kilometrov. Objem korby bez navŕšenia 7 metrov kubických.



TATRA T148 S3 - trojstranný sklápač
TATRA T148 S3 - trojstranný sklápač. Rok výroby 1972 - 1982. Výrobca - TATRA národný podnik, Kopřivnice. Má 8 valcový vzduchom chladený motor s objemom 12667 cm3, Výkon motora 148 kW - 202 koní pri 2000 ot/min. Objem korby bez navŕšenia - 8 metrov kubických.



TATRA T148 S3 - trojstranný sklápač
TATRA T148 S3. Posledná najmodernejšia verzia trojstranného sklápača TATRA 148 z roku 1982.



TATRA T148 S1
TATRA T148 S1. Jednotranný sklápač so spevnenou korbou. Objem korby bez navršenia - 9 metrov kubických. Výrobca - TATRA národný podnik, Kopřivnice.



TATRA T148 S1
TATRA T148 S1. Jednotranný sklápač so spevnenou korbou. Na obrázku pri vyklápaní zeminy. Objem korby bez navŕšenia - 9 metrov kubických.



TATRA T148 valník
TATRA T148 valník



TATRA T148 CAS10
TATRA T148 CAS10 cisterna s čerpadlom.



TATRA T148 VLH118
TATRA T148 VLH118 cisterna na prepravu volne ložených sypkých materiálov, najčastejšie cementu. Na fotografii pri plnení cementom za pomoci stlačeného vzduchu zo železničného vagóna.



TATRA T148 AM365 automiešač
TATRA T148 AM365 automiešač. Ale chlapi na stavbe ho prezývajú "domiešavač", lebo hoci to bol miešač, prepravoval už namiešanú betónovú zmes. Popri automiešačoch sa používali aj vaňové domiešavače na automobiloch Tatra.



TATRA T148 AB063.2 autožeriav
TATRA T148 AB063.2 autožeriav.



TATRA T148 AD080 autožeriav
TATRA T148 AD080 autožeriav.



TATRA T148 AD160 autožeriav
TATRA T148 AD160 autožeriav. Maximálna nosnosť 16 ton.



TATRA T148 AD20 autožeriav
TATRA T148 AD20 autožeriav. Maximálna nosnosť 20 ton.



TATRA T148 UDS110
TATRA T148 UDS110. UDS - univerzálny dokončovací stroj.



Bagrovanie
Bagrovanie - Najmodernejší autobager z konca obdobia socializmu TATRA T815 - UDS 114 nakladá zeminu na nákladný automobil TATRA T148 S3.



TATRA T813 6x6
TATRA T813 6x6 ťahač ťažkých prívesov. Maximálna hmotnosť prívesu - 100 000 kg.



TATRA T813 6x6
TATRA T813 6x6 ťahač ťažkých prívesov. Maximálna hmotnosť prívesu - 100 000 kg.



Bielorus EO-2621A
Traktorový bager s buldozérom Bielorus EO-2621A , vyrábaný v ZSSR.



Bielorus EO-2621A
Traktorový bager s buldozérom Bielorus EO-2621A , vyrábaný v ZSSR.



Buldozér Stalinec S100 - D271, vyrábaný v ZSSR
Buldozér Stalinec S100 - D271, vyrábaný v ZSSR, v meste Čeľjabinsk. Výkon motora 100 koní, šírka radlice 3030 mm, hmotnosť 13300 kg.



Buldozér T100, prezývaný
Buldozér T100, prezývaný "Stalinec" vyrábaný v ZSSR, v meste Čeľjabinsk. Výkon motora 100 koní, šírka radlice 3030 mm.



Buldozér T100M3 - D494A, prezývaný
Buldozér T100M3 - D494A, prezývaný "Stalinec" vyrábaný v ZSSR, v meste Čeľjabinsk. Výkon motora 80 kW, šírka radlice 3030 mm, hmotnosť 13550 kg



Lanové rýpadlo Škoda RY150
Lanové rýpadlo Škoda RY150.



Lanový bager Škoda RY150
Lanový bager Škoda RY150.



Lanové rýpadlo RY150
Lanové rýpadlo RY150. Najprv sa vyrábali pod značkou Škoda, neskôr po modernizácii pod značkou UNEX RY151 v Uničove.



Pásové hydraulické rýpadlo UNEX DH101
Pásové hydraulické rýpadlo UNEX DH101. Vyrábalo sa v Uničove.



Pásové hydraulické rýpadlo UNEX DH103
Pásové hydraulické rýpadlo UNEX DH103. Vyrábalo sa v Uničove.



Pásové hydraulické rýpadlo UNEX DH411
Pásové hydraulické rýpadlo UNEX DH411. Vyrábalo sa v Uničove.









ORAVA - LIPTOV



© 2015 ORAVA-LIPTOV.SK Všetky práva vyhradené. All rights reserved.




SPOMIENKY NA SOCIALIZMUS

SOCIALISTICKÉ ČESKOSLOVENSKO OSEMDESIATE ROKY

SOCIALISTICKÉ ČESKOSLOVENSKO SEDEMDESIATE ROKY

SOCIALISTICKÉ ČESKOSLOVENSKO ŠESŤDESIATE ROKY